X

Denna webbplats använder cookies. Din fortsatta användning av webbplatsen innebär att du godkänner detta. Mer information »

Oberoende Herbalife Medlemmen:

Urval av frukter

Äter du 5-7 portioner frukt och grönsaker varenda dag? Ibland kan det tyckas svårt nog att bara få i sig en eller två portioner, för att då inte tala om sju! Så hur bär man sig åt? Och framför allt, varför behöver vi få i oss så mycket?

Frukt och grönsaker är väldigt bra för din hälsa, och de är en bra källa till livsviktiga näringsämnen som kroppen behöver. De innehåller kostfibrer, antioxidanter, fruktos (naturligt fruktsocker) och olika vitaminer, mineraler och spårämnen. De har också oftast låg fetthalt.

Men sockret som finns i frukt då?

Frukt innehåller förstås frukstsocker som även kallas fruktos, men bara för det ska du inte sluta äta frukt. Frukt innehåller många andra bra näringsämnen och fördelarna som de för med sig uppväger sockermängden du får i dig genom att äta en bit frukt. Men håll koll på ditt intag, försök att äta en kost som innehåller 2-3 portioner frukt och 4-5 portioner grönsaker varje dag.

Så vilka bra sätt finns det för att få i sig rätt mängd frukt och grönsaker varje dag?

  1. Lägg till frukt i shakes och smoothies för att få en god dryck.
  2. Lägg i lite skivad frukt i frukostflingorna eller gröten eller ha skivad tomat eller avocado på mackan.
  3. Frukt och grönsaker är nyttiga mellanmål – mumsa på en bit frukt eller skurna grönsaker, till exempel morötter/selleri/paprika (för lite extra smak, lägg till hummus eller salsa)
  4. Ha alltid frukt hemma, har du frukten lättillgänglig – eller nerstoppad i väskan – ökar chanserna att du äter den som snabbt mellanmål.
  5. Kvällsmaten är ett bra sätt att öka grönsaksintaget. Det är lätt att slänga in lite extra grönsaker i woken eller äta dem vid sidan av.
  6. Variera din matlagning för att det inte ska bli tråkigt. Prova något nytt varje dag: woka, koka, pochera, ångkoka eller ugnsstek.
  7. Även om det är bäst med färska råvaror går konserverad frukt och grönsaker också bra. Om du väljer konserverad frukt välj då någon som inte innehåller sockerlag och har låg salt- och sockerhalt.
  8. Ett glas med osötad juice tillverkad av 100 procent fruktjuice räknas som en av dina dagliga portioner.
  9. Odla eget. Det smakar alltid godare när du har gjort allt det hårda arbetet själv!
  10. Köp de frukter och grönsaker som är i säsong – de smakar bättre och är oftast billigare.

Så åk ner till marknaden, grönsaksaffären eller snabbköpet och köp ett förråd av nyttiga, läckra och näringsrika frukter och grönsaker.

< Tillbaka till innehållsförteckning

Näringsnyheter
och artiklar

Anta utmaningen

Ange postnummer, adress eller ort och inom vilken radie du vill att vi ska lete efter WLC viktutmaningar ät dig.

Har du redan pratat med en Herbalife-coach?

DRIVS AV ENABLETM