X

Denna webbplats använder cookies. Din fortsatta användning av webbplatsen innebär att du godkänner detta. Mer information »

Oberoende Herbalife Medlemmen:

Två joggande kvinnor som ser glada ut

Äter du för att du är hungrig eller för att du känner dig orolig? Svaret är ofta både och. Vi behöver äta för att ge kroppen bränsle, men ibland äter vi för att mildra olika känslor vi har. Det kan vara speciell mat för att vi är glada, ledsna eller till och med uttråkade, men när vi äter av andra anledningar än hunger är det tröstätande.

Att äta när vi inte är hungriga är en säker väg till onödiga kalorier (och kilon!) som snabbt kan förstöra ditt viktkontrollprogram.

Så hur gör man för att sluta tröstäta? Lär dig skillnaden och lär dig sedan att ta kontrollen.

Lär dig skillnaden:

  1. Tröstätande sker plötsligt, riktig hunger kommer smygande.
  2. Även om du är mätt finns det större risk att du fortsätter äta om det är för att stilla ett känslomässigt begär.
  3. Om magen knorrar efter mat äter du nästan vad som helst för att fylla igen det tomrummet. Om du blir sugen på en speciell typ av mat som glass, choklad eller chips är det troligtvis känslorna som pockar på uppmärksamhet.
  4. Tröstätande gör att det känns som att du måste äta det du är sugen på direkt, medan om det är riktig hunger kan du vänta ett slag..
  5. När du har tröstätit kan du känna skuldkänslor, det gör du inte efter att du har ätit för att stilla vanlig hunger.

Ta kontroll över tröstätandet:

  1. Försök ta reda på vilka känslor du har som får dig att vilja tröstäta.
  2. Gör någonting annat när suget kommer över dig för att komma på andra tankar – ta en promenad, gör något hushållsarbete eller prata med en vän.
  3. Hitta mat att tröstäta som inte är onyttig så att du har ett hälsosamt alternativ att ta till när känslan kommer.
  4. Om du försöker kontrollera vikten kan det stjälpa mer än det hjälper att sluta upp med att äta all ohälsosam mat. Om du till exempel inte kan leva utan choklad behöver du inte sluta upp med att äta det helt och hållet. Ät lite grand och stoppa sedan undan det. Det handlar om att äta med måtta, inte sluta helt.
  5. Ibland är det kanske bara smaken du behöver. Så prova att bara äta ett par tuggor. Du kommer säkerligen komma ihåg den tillfredsställande upplevelsen istället för skuldkänslorna du hade fått av att äta upp hela paketet!

Om du märker att du tröstäter ska du komma ihåg att oavsett vilken mat det rör sig om ska du försöka ta kontrollen och äta med måtta.

< Tillbaka till innehållsförteckning

Näringsnyheter
och artiklar

Anta utmaningen

Ange postnummer, adress eller ort och inom vilken radie du vill att vi ska lete efter WLC viktutmaningar ät dig.

Har du redan pratat med en Herbalife-coach?

DRIVS AV ENABLETM