X

Denna webbplats använder cookies. Din fortsatta användning av webbplatsen innebär att du godkänner detta. Mer information »

Oberoende Herbalife Medlemmen:

Kvinna som ska spela badminton

Du har säkert fått höra att det är bra att motionera tusentals gånger och du vet att du borde göra det, men när det kommer till kritan är det så lätt att hitta ursäkter. ”Det är så skönt att ligga på soffan”, ”Mitt favoritprogram börjar ju nu” eller ”Det ser så kallt ut ute.”

Allt det här är välbekant för de allra flesta av oss, men hur ska man egentligen göra för att hitta (och behålla) motivation till att resa sig ur soffan och börja motionera regelbundet?

  1. Planera.

    Om du har ett stressigt liv kan det kännas som att det inte finns tid att motionera varje dag. Prioritera din träning och gör den en del av din dagliga rutin. Ge inte dig själv något val. Det hjälper också om du planerar in motionen till tidpunkter när du vet att du kommer kunna njuta av den. Försök exempelvis inte att motionera på morgonen om du är väldigt morgontrött. Gör det i stället på lunchen eller efter jobbet.
  2. Byt om till träningskläder.

    Det första (och ofta även det svåraste) steget är att bara sätta på sig skorna och träningskläderna. Så fort du har bytt om är det mycket lättare att faktiskt sätta igång. Ännu bättre: unna dig lite nya kläder. Det är förvånansvärt hur ett par nya skor, ett nytt klädesplagg eller en ny teknikpryl kan ge dig en sån energi att du vill prova dem med en gång. En snyggare kropp och ökat välbefinnande får du på köpet!
  3. Variation är viktigt.

    Byt löpspår, prova att cykla i stället eller simma i en pool som är utomhus i stället för inomhus. Gör träningen intressant igen genom att byta ut delar av den emellanåt så att du inte blir uttråkad. Gymmet blir lätt tråkigt, så ta dig ett utomhuspass då och om du brukar gå på gym.
  4. Ha kul under tiden.

    Motionera med vänner, skratta och ha roligt för att motivera varandra. Genom att göra motionen i grupp kan du få stöd och positiv feedback samtidigt som det hela blir mycket roligare! Ett annat alternativ är att testa ett gruppass eller gå med i ett lokalt sportlag. Om du blir peppad av att tävla är lagsport jättebra. Det är det även att motionera med någon som är lite bättre än dig själv så att du alltid måste ge det där lilla extra för att hänga med.
  5. Konsten att distrahera.

    Att lyssna på musik eller prata med dina vänner medan du motionerar gör att du blir distraherad. Det kan resultera i att du motionerar längre eller blir klar snabbare än vanligt. Om du är hemma kan du prova att träna medan du tittar på tv eller under reklampauserna.
  6. Sätt upp realistiska mål.

    Du kanske inte planerar att springa ett maratonlopp, men det är ändå viktigt att ha mål och att försöka nå dem för att hålla motivationen uppe. Men var realistisk! Sätt inte så höga mål att du aldrig kommer att kunna nå dem. Skriv ner dem och kom ihåg att läsa igenom dem med jämna mellanrum alltmedan din form blir bättre och bättre.
  7. Glöm inte att belöna dig själv.

    Kanske klarar du av att springa en extra kilometer eller så har du gått ner ett par kilon? Oavsett vad det är så ska du belöna dig själv när du når dina personliga mål och vara nöjd med din prestation. Du kan kanske ge dig själv en ledig dag eller köpa ett par nya jeans. Var stolt över dig själv.

Kom ihåg känslan du får efter du har motionerat – endorfinerna som susar runt i kroppen och du känner dig hälsosam och nöjd. Så nästa gång du vill hoppa över träningen, kom ihåg den känslan och sätt igång att motionera!

< Tillbaka till innehållsförteckningen

Näringsnyheter
och artiklar

Anta utmaningen

Ange postnummer, adress eller ort och inom vilken radie du vill att vi ska lete efter WLC viktutmaningar ät dig.

Har du redan pratat med en Herbalife-coach?

DRIVS AV ENABLETM